Aku telah menamatkan belajar di kolej pada tahun 2001. Selama 3 tahun aku menuntut ilmu dalam bidang perakaunan di Kolej Islam Johor.Banyak kenangan suka dan duka bersama rakan-rakan semasa sama-sama belajar disana yang sukar untuk dilupakan sepanjang hayatku.Sesungguhnya pengalaman hidup berdikari bersama rakan-rakan menjadi satu kenangan yang tidak akan aku lupakan.Sepanjang belajar selama 3 tahun di perantauan boleh dikatakan setiap hari aku berhubung dengan mak melalui telefon public walaupun cuma sebentar bertanya kabar,sehinggakan mak sendiri aku ni memang lain dari adik-beradik yang lain tak boleh lekang untuk menelefon...Maklumlah anak perempuan...


Sebelum itu, diakhir semester aku telah melangkah alam pekerjaan iaitu praktikal selama 4 bulan di Tabung Haji Kluang.Pada waktu itu aku menetap sementara di rumah abang sulungku di Taman Seri Kluang.Banyak pengalaman semasa bertugas di sana. Aku mula belajar apa itu erti bekerja.Pengalaman belajar dan dialam pekerjaan memang jauh yang ku sangka. Aku terpaksa belajar untuk menyelesaikan masalah orang lain.Seronok dapat bekerja di situ kerana semua kakitangan Tabung Haji berkenaan ramah dan baik melayanku...Lebih menyeronokkan bila dapat cenderamata dari pegawai-pegawai yang baru balik dari menunaikan haji. Sesekali aku diberi kepercayaan untuk berada di kaunter untuk melayan tetamu menyelesaikan masalah mereka, mengira wang, mengaudit potongan gaji pekerja dan yang lebih berat bila terpaksa membantu pegawai kepada bakal jemaah haji untuk mendaptar dan yang ingin pergi haji dalam waktu itu. Semua pengalaman itu menjadi pengalaman berharga buatku. Pada tahun itu juga emak dan abah pergi menunaikan seruan Haji.Syukur Alhamdulillah akhirnya mak dan abah dapat menjejakkan kaki ke Tanah Suci.Kami sekeluarga gembira dan bersyukur kepada Allah kerana telah mengizinkan hajat mak dan abahku.Semasa mak dan abah pergi ke Tanah suci aku demam, maklum la terlalu rindu dan jarang berjauhan terlalu lama.Aku sampai termimpi-mimpi terlalu rindu.Bila mak dan abah telah selamat pulang ku dakap erat untuk melepaskan rindu.Pada waktu itu baru ku tahu betapa sunyinya bila kehilangan mak dan abah walaupun sebentar....

Setelah tamat praktikal aku pulang ke kampung.Mula-mula duduk dirumah saje.Tapi bila lama-kelamam aku mula resah untuk mencari pekerjaan. Pengalaman mencari kerja ke hulu ke hilir memang mengajar aku erti kesabaran. Sebelum ini, telah banyak pengalaman kerja kilang yang aku lalui dari pembuat fdd komputer, menjahit pakaian, melipat kain, memotong benang, memasang komponen elektronik dan bermacam lagi.walaupun hanya bercuti semester aku tidak melepaskan peluang untuk bekerja memenuhi masa lapang dan tidak mahu membebankan orang tua.. Aku sanggup naik turun bas pergi ke satu kilang demi satu kilang hanya untuk bekerja sebagai operator pengeluaran atau kerani.Tapi aku hampir putus asa kerana pada waktu itu ekonomi mengalami kegawatan dan aku sukar untuk mendapatkan pekerjaan meskipun hanya sebagai operator pengeluaran kilang.Aku tetap bersabar dan teruskan usaha. Aku bukan jenis yang suka memilih pekerjaan walaupun hanya menjadi operator pengeluaran dan bergaji kecil bagiku aku mencari kerja untuk mencari duit yang halal. Mungkin sesetengah pendapat orang bekerja kilang terlalu rendah. Aku tak hiraukan kata-kata orang, siapa yang akan tolong diri kita kalau bukan diri kita sendiri. Hampir 6 bulan aku cuba berusaha.

Akhirnya aku terdetik untuk mengikut sepupuku bekerja di kilang yang dia bekarja sebagai melipat kain di kilang gimmil.sdn.bhd.Aku diterima bekerja.Lega rasanya,sekurang-kurangnya dapat juga aku mencari duit poket sendiri.Aku pun bekerja melipat kain dengan cekapnya.Walaupun mula-mula aku lambat untuk melakukannya akhirnya aku menjadi cekap melakukannya.Dari kain baby yang kecil sampailah kain sebesar orang negro pun aku lipat.Terlalu banyak pengalaman semasa bekerja di kilang itu.Badan penat pun aku gagah-gagahkan juga untuk menyiapkan kerjaku.Boleh dikatakan aku jarang duduk semasa membuat kerja melipat kain itu kerana nak cepat dan pantas.Aku memang mudah mendapat kawan.Kawan-kawanku di kilang terlalu ramai tak kira dari golongan muda atau makcik-makcik.Semua baik dan ramah seperti satu keluarga.Aku pernah mendapat gaji sehari hanya 10 ringgit kerana kain tak ada untuk dilipat.terlalu sedikit.dan pengalaman aku bekerja keluar dari rumah seawal 6.30 pagi balik sampai 12 tengah malam pun pernah aku lalui.Semuanya kerana terpaksa bekerja lebih masa kerana kain yang dilipat perlu di hantar segera ke pelabuhan untuk di eksport.Penat tak dapat nak cakap.kaki bengkak,menangis bila kepenatan semua telah aku lalui.Baru aku tahu betapa susahnya untuk aku mencari rezeki.Lebih menyedihkan lagi bila ayahku marah-marah sebab aku balik lewat.Tapi aku diam dan terus tidur menahan kesakitan kaki yang bengkak kerana terlalu lama berdiri.

Setelah hampir 4 bulan aku bekerja di kilang itu, selepas balik kerja ibuku berkata ada orang menelefon dari pejabat buruh memanggilku nutuk ditemuduga sebagai kerani akaun di syarikat swasta milik orang melayu.Aku bersyukur.Dalam mindaku terdetik ini satu permulaan yang baik harus aku cuba. Esoknya aku pun pergi ke syarikat itu dan mencuba nasib.Kalau anda ingin tahu,semasa aku temuduga itu adalah hari lahirku 28 Ogos.Mak berkata mendoakan aku mudah-mudahan aku akan mendapat pekerjaan itu.Ternyata doa seorang ibu itu makbul di sisi Allah.Memang benar aku telah dapat pekerjaan itu.Syukur Alhamdulillah...lalu aku pun mengambil keputusan berhenti kerja kilang.Sedih juga meninggalkan rakan-rakan kilang tapi aku perlu berubah arah.

Bermulala pengalaman kerjaku sebagai kerani akuan di syarikat swasta mencuci dan pembersihan sekolah-sekolah dan pasar raya juga universiti.Termasuklah sekolah yang aku bekerja kini.Semas bekerja menjadi kerani akuan terlalu banyak pengalaman kerja yang mengajar aku erti kesabaran yang tinggi, melayan kerenah pelanggan dari pelbagai sekolah,aku terpaksa menyelesaikan sendiri masalah-masalah syarikat.Kadang-kadang aku tak sangka aku dapat melakukannya.Setakat kena marah,kena komen aku dah lali.Aku sentiasa berfikir positif dan cuba ubtuk menyelesaikan setiap masalah dalam syarikat.Selain kewangan aku kena pegang ,aku juga menjalankan kerja-kerja pentadbiran syarikat.Walaupun aku duduk di pejabat yang selesa,berhawa dingin,berkerusi empuk ,mengadap komputer 8 jam dari pukul 9 hingga 5 ptg tetapi fikiranku penat,berserabut untuk menyiapakan kerja yang bertimbun dan menyelesaikan masalah pekerja-pekerja bawahan.Aku terus bersabar dan kuatkan semangat.Tetapi aku bersyukur sekarang kerana aku telah melalui pengalaman itu,sesunnguhnya pengalaman itu tidak dapat kita perolehi jika tidak dicari.Aku telah jadi mahir menguruskan kewangan syarikat,membuat akaun syarikat dan bermacam lagi kerja aku lakukan.Hampir setahun aku bekerja di tempat itu.Sepanjang aku bekerja di bandar aku terpaksa menaiki 2 bas untuk sampai ke tempat kerja.

Tanpa disangka pulang dari kerja, mak memberi aku surat.lalu aku buka dan sungguh tidak aku sangka aku telah diterima kerja kerajaan sebagai Pembantu Makmal Sains.Syukur Alhamdulillah.Mak memelukku.Berkat doa mak abah dan berkat kesabaran aku bertahun-tahun akhirnya pada tarikh 18 Ogos 2003 aku diterima bekerja tetap sebagai Pembantu makmal.yang mambuat aku tak sangka itu la hadiah paling bermakna dalam hidupku mendapat pekerjaan tetap pada hampir hari lahirku lagi.itulah yang dinamakan rezeki.Semuanya telah tertulis dan telah ditentukan Allah.Dan yang paling mengembirakan aku aku mendapat pekerjaan hampir dengan tempat tinggalku.Tempat itu ialah SMK.Dato'Sulaiman. Bermula la tugas baruku sebagai Pembantu makmal di sekolah menengah itu.Mungkin inilah pekerjaanku yang akan aku lalui sehingga di hari tua nanti.Aku bersyukur mendapat kerja dikalangan orang yang berilmu dan tempat ilmu.Sememangnya aku suka tempat ilmu dan akan terus mencari ilmu....Mencari ilmu itu tiada penghujungnya...Kini baru aku tahu bahawa pengalaman lalu amat berharga dan aku bersyukur kerana melalui kepayahan itu dahulu...


KENANGAN MANIS
Sepanjang bekerja sebagai Pembantu Makmal Sains di sekolah menengah ini aku berasa seronok dan tenang sekali..Aku terpaksa belajar perkara baru yang aku sendiri tidak pernah terfikir untuk melakukannya. Tapi aku amat bersyukur kerana Allah seperti tahu apa yang aku inginkan. Aku memang suka bekerja di sekolah yang tidak lari dari terus mencari ilmu. Mencari ilmu tidak semestinya belajar tinggi-tinggi sahaja tetapi mencari ilmu dan terus berusaha mempertingkatkan ilmu serta mutu dalam kerja juga merupakan ilmu yang perlu di cari dan diterokai. Aku kini mula meminati badang sains. Seronok sebenarnya, dan yang lebih menyeronokkan bila kita dapat membantu guru dan pelajar mendapatkan jawapan dan keputusan dalam setiap ujikaji yang telah dijalankan.

KESYUKURAN KEPADA YANG MAHA ESA.
Aku bersyukur kepada Allah, kerana dengan izinnya aku telah lulus cemerlang dalam ptk1 pada tahun 2007 dan ptk2 pada tahun 2009. Itulah kenangan yang sukar aku lupakan sepanjang berkhidmat di sekolah ini selama hampir 8 tahun. Sebenarnya aku sungguh tidak menyangka akan lulus dangan secepat ini. Dan semua ini juga adalah berkat doa ibu dan bapa... Tetapi aku berpegang bahawa semua ini telah ditentukan oleh Allah. Sebenarnya sebelum mendapatnya aku menghadapi pelbagai dugaan yang benar-benar mencabar diriku. Ku kuatkan semangat dan yakin walau apapun yang terjadi Allah yang lebih berkuasa..Kuasanya tiada siapa yang boleh menghalangnya bila DIA berkehendak...


0 comments:

Post a Comment