MUTIARA DOA

DOA KETIKA SUKAR MENYELESAIKAN SESUATU URUSAN
“ WAHAI TUHANKU, tiada yang mudah melainkan apa yang telah engkau jadikannya mudah dan Engkau menghapuskan dukacita dengan mudah jika Engkau kehendaki.”

DOA KETIKA MENDENGAR KEMATIAN ATAU KEMALANGAN
“ BAHAWASANYA kami kepunyaan Allah dan bahawasanya kami pasti kembali kepada-Nya.”

DOA MENGELAK MUDARAT
“ DENGAN nama Allah yang dengan nama-Nya itu tidak mendatangkan mudarat sesuatu pun sama ada di langit atau di bumi dan Dialah Allah Yang Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.

DOA MOHON PERLINDUNGAN DARIPADA PENYAKIT BERAT.
“ WAHAI Allah, sesungguhnya aku berlindung diri kepada-Mu daripada penyakit sopak, gila, penyakit kusta dan penyakit berat.” (Riwayat Abu Daud)

DOA MEMOHON KESIHATAN TUBUH BADAN ( Dibaca pada waktu pagi dan petang).
“ YA ALLAH, kurniakanlah kesihatan pada badan hamba, Ya Allah kurniakanlah kesihatan pada telinga hamba, Ya Allah, kurniakanlah kesihatan pada mata hamba, Ya Allah , hamba berlindung kepada-Mu daripada kekufuran dan kepapaan, Ya Allah, hamba berlindung kepada-Mu daripada kesengsaraan azab kubur, tiada Tuhan melainkan Engkau.”

DOA ANAK UNTUK IBU BAPA
“ YA ALLAH, ampunilah kedua-dua ibu bapaku dan cucurilah rahmat kepada mereka sebagaimana mereka mencurahkan kasih sayangnya memelihara dan mendididkku ketika kecil.”

DOA KETIKA KELUAR RUMAH
“ DENGAN NAMA ALLAH ( aku keluar). Aku bertawakal kepada-Nya dan tiada daya upaya kecuali dengan izin Allah.”

“DENGAN NAMA ALLAH (dalam keadaan) aku menyerahkan diri kepada Allah, tiada daya upaya ( dalam segala urusan) melainkan dengan Allah jua.”

“ YA ALLAH. Sesungguhnya aku berlindung kepada-Mu, jangan sampai aku sesat dan disesatkan ( syaitan atau orang yang berwatak syaitan) , berbuat kesalahan atau disalahi, menganiaya atau dianiaya (orang) dan bodoh atau dibodohi”.


DOA MASUK RUMAH
“ DENGAN NANA ALLAH kami masuk (ke rumah), dengan nama Allah, kami keluar (darinya) dan kepada Tuhan kami, kami bertawakal.”


DOA MEMOHON PERLINDUNGAN DARIPADA KEJAHATAN SEMUA MAKHLUK.
“YA ALLAH, TUHAN KAMI, Engkau Tuhan, Tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Engkau. Kepada Engkau kami bertawakal dan Engkaulah Tuhan Arasy yang Maha Besar.

Sesuatu yang dikehendaki Allah pasti berlaku dan sesuatu yang tidak dikehendaki Allah pasti tidak akan berlaku. Tiada daya upaya dan tiada sebarang kekuatan yang dapat menjaya dan menggagalkan sesuatu melainkan dengan keizinan Allah Yang Maha Tinggi lagi Maha Besar.Kami mengetahui sesungguhnya Allah atas tiap-tiap sesuatu amat berkuasa.Dan, sesungguhnya Allah meliputi pengetahuannya pada tiap-tiap sesuatu.

Ya Allah, Tuhan kami. Sesungguhnya kami memohon berlindung dengan Engkau daripada kejahatan dan keburukan pada diri kami dan daripada kejahatan tiap-tiap makhluk yang melata (jin, syaitan, binatang dan manusia). Engkaulah yang mengawasi ubun-ubunnya (segala gerak geri). Sesungguhnya Tuhan kami di atas jalan yang benar.

Dan cucurilah rahmat dan kesejahteraan ke atas penghulu kami, Nabi Muhammad s.a.w dan atas keluarganya serta sahabat-sahabatnya. Segala puji tertentu bagi Allah, Tuhan pentadbir seluruh alam.

Amalkan membaca doa ini selalu, jika tiada kesempatan pun seumur hidup. Insya-Allah akan terhindar dari penyakit yang berbahaya.
Menurut riwayat, doa ini adalah menjadi amalan abi Darda , seorang sahabat Nabi Muhammad s.a.w yang didapatinya daripada baginda.

1 comments:

norainipm said...

Renungi dan hayati maksud kata-kata ini...

Post a Comment