KISAH TELADAN 2

ANTARA KELUHAN DAN KESABARAN


Setelah Abu Hassan mengerjakan ibadah haji,tiba-tiba dia terpandang seorang wanita yang berseri mukanta lalu berkata, “ Demi Allah, aku tidak pernah melihat wanita yang berseri wajahnya sebelum ini, tentu dia tidak pernah manghadapi sebarang masalah.”

Mendengar kata-kata itu, wanita itu menjawab, “Apa yang kamu katakana itu tidak betul, aku sendiri sedang menanggung penderitaan yang amat sangat dan dalam masalah ini tiada siapa yang boleh dipersalahkan.”

“Bagaiman terjadi demikan?” Tanya Abu Hassan.

Jawab wanita ini, “Suatu hari suamiku telah menyembelih seekor kambing dengan disaksikan oleh keempat-empat anakku. Seorang telah berkahwin, dua masih kanak-kanak dan yang bongsunya masih menyusu. Berkatalah anakku yang tengah kepada adiknya, “ Kamu ingin tahu bagaimana ayah kitamenyembelih kambing?” Si adik mengangguk. Maka dilentangkan adiknya lalu disembelih. Melihatkan darah yang mengalir, ia menjadi takut lalu lari ke dalam hutan. Akhirnya ia dimakan oleh serigala di sana. Suamiku yang pergi mencarinya di hutan turut meninggal kerana kehausan. Aku pun keluar dari rumah untuk mencari suamiku dengan meninggalkan anak kecil. Anak ini pun merangkakke dapur lalu ditariknya periuk yang sedang mendidih maka tersimbahlah air panas ke badannya dan dia mati di situ.Berita ini sampai kepada anakku yang tua. Kerana terkejut ia jatuh pengsan lalu mati. Kini tinggallah aku sebatang karta.”

Soal Hassan lagi, “ Bagaiman kamu boleh bersabar dengan pelbagai ujian yang maha hebat ini?”

Jawab wanita ini, “Sesungguhnya antara kesabaran dan keluhan adalah dua jalan yang berbeza. Sabar adalah dengan memperbaiki batianiah, membersihkan hati serta menerima segala sesuatu itu kerana Allah. Adapun mengeluh adalah sifat dan tanda orang yang tidak ikhlas kepada Allah.”

Ini merupakan kisah teladan yang menarik buat saya untuk di jadikan sebagai teladan dan pedoman dalam kehidupan kita. Sesungguhnya kita tidak dinafikan setiap manusia akan menghadapi pelbagai ujian dalam hidup ini. Semoga kisah ini dapat menjadi pengajaran dan peringatan buat kita semua. Antara keluhan kesabaran itu adalah dua jalan yang berbeza.



0 comments:

Post a Comment